Friday, October 18, 2013

~Diskriminasi~

slmt pagi dan salam jumaat. Pa kabar org kampung?? lama sda tda update n3...sa ttarik mo update slpas tbaca post d fb.

"Jika saya bersama kawan berbangsa Melayu, kami akan dipisahkan dengan label ‘Muslim dan non-Muslim’. Jika kami dikumpulkan beramai-ramai bersama kawan Melayu kami, kami dipisahkan dengan label ‘Melayu dan bumiputera’. Jika kami di gereja kami pula dilabelkan sebagai ‘BM speaking group’, dan di situ juga berlaku diskriminasi secara tidak sedar. Menurut saya, memisahkan manusia sebegini sememangnya menjadi penghalang untuk mencapai integrasi yang konkrit dan bermakna."

sblm tu, mo mnta maaf dulu k..cam len plak bhs sa skrg...tepngaruh ngan pnulisan akademik kali. biasa lah, org baru hbs asymen n laporan kajian.
korang tau psal isu panas baru2 ni?? tu ba, yg pasal kalimah ALLAH tu. bnda tu tjadi d seberang, tp sbg org kristian, sa trasa jg la wlpun bkn org sberang. sblm tu, spy korang tau, sa lahir d sarawak dan membesar d sarawak. slama sa tinggal d bumi kenyalang, tda pun perkara berbangkit berkaitan kaum dan agama. tp tu sblm PRU13.skrg ada sda.pa blh buat, POLITIK.
kengkawan semua, kita ni tinggal di negara Malaysia dan sepatutnya berbangsa Malaysia dan bukan bangsa Melayu. tp stelah sa fikir2. rupanya memang bnyak identifikasi yg ditimbulkan d negara kita. 

cam mna mo cakap?? kita tinggal 1 negara, tp kita dipisahkan negeri, dalam negeri kita dipisahkan oleh bahagian, dalam bahagian, kita dipisahkan oleh parlimen, DUN, zon, daerah dsbgnya. kita juga satu bangsa iaitu bangsa Malaysia, tp kita dipisahkan oleh kaum, dan sekarang ada 4 kategori kaum (melayu,cina,india dan bumiputera). sa dlm golongan bumiputera la kan...anak jati ni, pure iban (bumiputera Sarawak). dalam kaum plak, kita dipisahkan oleh agama. dalam aspek agama, ada 2 golongan besar, 1 muslim dan 1 lg non-muslim.

benda ni memang nyata dan memang suda kejadiannya bgtu kita x boleh nafikan. klo dulu, kita hidup dalam keadaan yg harmoni, saling menghormati, perpaduan tu memang tinggi la kan. tda diskriminasi. tda lu cina ka, lu india ka. kita tetap bangsa Malaysia. tu baru la konsep 1 Malaysia yg btul kan. tp skrg, x tahu sbab apa? sjak bila? siapa dalangnya? diskriminasi tu wujud dan semakin menjadi2. jurang pemisah itu semakin dalam. dari dalam negara wujud pemisah antara negeri, dalam negeri wujud pemisah antara bhgn, daerah dll. dalam bangsa wujud pemisah antara kaum dan dalam kaum jg wujud pemisah antara agama. 

bukan mo cakap apa la kan. tp kita ni kan 1 bangsa. knp perlu wujud persoalan. ko org semnanjung? ko org sabah sarawak?? ko melayu? ko cina? ko islam? ko kristian??? apakah semua itu menjadi penghalang untuk hidup harmoni dan saling menghormati antara dua insan yg bergelar manusia di muka bumi??? skrg dan dari dulu wujud sekolah jenis kebangsaan..jgn sampai wujud dewan jenis kebangsaan plak..jan plak nnti wujud pangangkutan awam khas tuk org melayu shj, org cina shj, org islam shj. klo restoran atau kedai makan tiapa la da yg halal atau x. sbab tu memang patut.

sekian tuk kali ni, renung2kan la... sejauh mana keutuhan perpaduan d negara kita saat ini??? adakah semakin baik atau sebaliknya?? sa dari mja penulis memohon maaf andai ada silap bhs atau idea. sebelum publish ni post sya nyatakan di sini, sa syg Malaysia dan sa mo bkawan ngan semua orang tanpa memandang agama atau etnik seseorang. n sumandak sa org sabah ba..blh pun kami sama2..x jg kami bgaduh dgn alasan sa iban dia kadazan atau dia org sabah sa org sarawak.. ^_^



No comments: